تحولات لبنان و فلسطین

محمود سالاری معتقد است که آستان قدس رضوی در گذشته ملک الشعرا و ملک الخطاطین تربیت می‌کرد و خوشنویسان را برای تولید محتوا با محور امام رضا علیه السلام به خدمت می‌گرفت.

آستان قدس رضوی ملک الشعرا و ملک الخطاطین تربیت کند

به گزارش قدس آنلاین، اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چایک سرپرست اداره کل، غلامرضا سپهری مدیرعامل انجمن خوشنویسان تهران، مرتضی سعیدی زاده مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاونان اداره کل و استادان خوشنویسی غلامحسین امیرخانی و علی اشرف صندوق آبادی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

لزوم تربیت ملک الشعرا و ملک الخطاطین

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری موفق نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت: ما ملک‌الشعرا و ملک‌الخطاطین داریم که هر دو متعلق به آستان قدس رضوی هستند. در دوره‌ای بود که آستان قدس رضوی، هنرمندان را به خدمت می‌گرفت تا قلم‌شان در مسیر امام رضا علیه‌السلام و اهل بیت حرکت کند، کیک نان رضوی نمی‌پخت دست مردم بدهد؛ بلکه کار فرهنگی و هنری می‌کرد.

وی ادامه داد: یادم هست که نوجوان بودم و خط شکسته‌ای به دستم رسید که نمی‌توانستم آن را بخوانم. دور افتادم تا استادی را پیدا کنم و این خط را برایم بخواند. بالاخره به پسر استاد اعتضادی رسیدم. تا اثر را دید گفت این خط پدر من است. آنجا به من گفت که پدرم خطاط آستان قدس بوده است و از آنجا حقوق ماهیانه می‌گرفت تا برای آستان قدس کار کند. باید خرسند باشیم که بنیاد فرهیخته امام رضا علیه‌السلام آمده تا این خلع را پر کند.

سالاری تاکید کرد: وقتی هنرمندان به میدان می‌آیند کار برکت پیدا می‌کند. هنرمندان می‌آیند و میدان گرم می‌شود و برای این مملکت میراث فرهنگی می‌سازند. این میراث وقتی حول نامِ مقدس امام رضا علیه السلام باشد، معنویت و برکت هم پیدا می‌کند. در کشورمان خوشنویسان زیادی داریم اما وقتی کرشمه قلم خوشنویسان با معنویت که آمیخته می‌شود، روح دیگری پیدا می‌کند؛ وگرنه بقیه‌اش تکنیک است.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: امیدوارم به برکت نام امام رضا علیه السلام، خداوند به کار ما برکت بدهد و هنر ما را هنر والا قرار دهد. امیدوارم کاری بکنیم که مثل گنبد درخشان درخشان مسجد شیخ‌لطف‌الله، پس از چند صد سال همچنان مانند نگین می‌درخشد. این ماندگاری به علت خلوص نیت است.

عالی‌ترین مسیر خلق اثر هنری، عنایت و توجه معصوم(ع) است

مهدی رمضانی چایک سرپرست اداره کل ارشاد استان تهران، ضمن تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی اظهار داشت: هنرمندانی را که در این جشنواره به خلق اثر هنری پرداخته‌اند، ارج می‌گذاریم. امیدوارم در مسیر احیای امر امام معصوم(ع) قدم برداریم. عالی‌ترین مسیر زندگی انسان و خلق اثر هنری، می‌بایست تحقق این معنا باشد که مورد عنایت و توجه معصوم(ع) قرار بگیرد. هنر قدسی خوشنویسی میراث معنوی ثبت شده ایرانیان محسوب می‌شود و اینکه در حوزه استان تهران دبیرخانه جشنواره رضوی برپا شده است، رویداد شایسته و درخور توجهی است تا بدین ترتیب در جهت رشد خوشنویسی و ترویج فرهنگ رضوی گام برداشته شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جشنواره رضوی را شجره طیبه‌ای خواند که در طول 20 سال گذشته تاکنون به درخت قدرتمندی تبدیل شده که حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را در دل خود جای داده است. تبلور تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری با مضمون دینی و اسلامی در این جشنواره نمود یافته است. ‌

خط و خوشنویسی ارادت ما ایرانیان به آستان حضرت دوست است

مرتضی سعیدی زاده مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در استان تهران گفت: خوشنویسی در تاریخ صدر اسلام، همپای هنر اسلامی شکل گرفته و نخستین کاتبان وحی خوشنویسان بودنده‌اند. خط و خوشنویسی اصیل‌ترین هنر اسلامی ما محسوب می‌شود. خط و خوشنویسی عرض ارادت ما ایرانیان به آستان حضرت دوست است. اما ارادت خوشنویسان به ساحت قرآن خیلی بیشتر از این‌ها است. خوشنویسی نماد ملی ما به شمار می‌رود و زبان فارسی ما را تثبیت می‌کند و در نتیجه با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین شده است.

در پایان این مراسم برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند:

خط ثلث: احسان کاظمی، محمد ابراهیم کاظمی و رحیم خلیلی

خط نسخ: محمد بازیار، مجید سعید کافی و محمد نعیم جوادی

در سایر اقلام سته در محقق و ریحان: مجید سعید کافی

در محقق: ستار ولی نژاد

خط رقاع: علیرضا یوسفی فرد و امیر پژمان

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.